22/05/2019

Ο κορυφαίος καθηγητής Jonathan Plucker στην Hμερίδα του CTY Greece του Κολλεγίου Ανατόλια για την Εκπαίδευση και Χαρισματικότητα

Θεσσαλονίκη 30 Απριλίου 2019

 

Ο κορυφαίος καθηγητής Jonathan Plucker στην Hμερίδα του CTY Greece του Κολλεγίου Ανατόλια για την Εκπαίδευση και Χαρισματικότητα

 «Ποτέ δεν είναι αργά για να μάθουμε να είμαστε δημιουργικοί»

 

«Ποτέ δεν είναι αργά για να μάθουμε να είμαστε δημιουργικοί» ήταν το μήνυμα του καθηγητή Jonathan Plucker  προς το πολυπληθές κοινό της ημερίδας που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη το Κέντρο για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά/ Center for Talented Youth (CTY) Greece του Κολλεγίου Ανατόλια.

Οδηγώντας τον δημόσιο διάλογο, που έχει ανοίξει τα τελευταία χρόνια για την εκπαίδευση των χαρισματικών και ταλαντούχων παιδιών, το CTY Greece διοργάνωσε τη δεύτερη ημερίδα του με θέμα «Εκπαίδευση και Χαρισματικότητα: Επενδύοντας στη Δημιουργικότητα», επιλέγοντας ως θέμα την ανάπτυξη και διαχείριση της δημιουργικότητας, μίας δεξιότητας πολύτιμης ειδικά στον 21ο αιώνα.

Η διοργάνωση της ημερίδας εντάσσεται στις δράσεις του CTY Greece για την ενημέρωση της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας και τη διάχυση της πολύτιμης γνώσης που έχει αποκτηθεί από την εξάχρονη λειτουργία του Κέντρου. Δεκάδες εκπαιδευτικοί από όλες τις βαθμίδες, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές, ερευνητές, και στελέχη εκπαίδευσης παρακολούθησαν με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον την εξαιρετική εισήγηση του καθηγητή Jonathan Plucker της έδρας Julian C. Stanley Endowed Professor of Talent Development του Πανεπιστημίου Johns Hopkins.

Ο βραβευμένος καθηγητής, που θεωρείται από τους κορυφαίους στον κόσμο σε θέματα εκπαίδευσης χαρισματικών παιδιών, μετέφερε στο κοινό τα συμπεράσματα που έχουν προκύψει από τις πολύχρονες έρευνες του Πανεπιστημίου του Johns Hopkins όπου ιδρύθηκε το 1979 το πρόγραμμα Center for Talented Youth.

Συγκεκριμένα:

  • Η δημιουργικότητα αποτελεί το συγκριτικό πλεονέκτημα της ανθρωπότητας έναντι της τεχνητής νοημοσύνης, που αναμένεται να αυτοματοποιήσει κάθε μορφή εργασίας προκαλώντας μείωση πολλών σημερινών επαγγελμάτων. Αυτήν τη στιγμή, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν επαγγέλματα που θεωρούνται δημιουργικά, αν και δεν θεωρούνται υψηλά αμειβόμενα (π.χ. στυλίστες, κομμωτές).
  •  Αν και συνήθως η δημιουργικότητα συσχετίζεται με την πρωτοτυπία, στην πράξη οι ιδέες δεν αρκεί να είναι μόνο πρωτότυπες αλλά πρέπει να είναι και χρήσιμες. Τόσο η πρωτοτυπία όσο και η χρησιμότητα αξιολογούνται με βάση το πλαίσιο στο οποίο εκφράζονται, και σε σχέση με τα προβλήματα που καλούνται να επιλύσουν.
  • Η δημιουργικότητα σχετίζεται και με την ηλικία. Τα παιδιά είναι εξαιρετικά δημιουργικά στην προσχολική ηλικία, και λιγότερο καθώς προχωρούν στις μεγαλύτερες τάξεις του εκπαιδευτικού συστήματος. Επίσης, έχει παρατηρηθεί ότι οι γυναίκες στην ηλικία των 70- 75 ετών παρουσιάζουν αύξηση της δημιουργικότητά τους. Ωστόσο η δημιουργικότητα είναι κυρίως θέμα στάσης.
  • H διαδικασία του brainstorming (καταιγισμός ιδεών) σε ομάδες δεν προάγει τη δημιουργικότητα, αντιθέτως προκαλεί πίεση και αρνητικά συναισθήματα σε άτομα που έχουν δυσκολία να εκφραστούν σε έναν διευρυμένο κύκλο ανθρώπων. Υποστήριξε ότι η πιο αποτελεσματική και δημιουργική ομάδα εργασίας, ακόμα και όταν πρόκειται για μαθητές, είναι η δυάδα.   
  • Δεν υπάρχουν μοναδικές ή σωστές λύσεις ή ιδέες. «Αποβάλλετε τη συνήθεια να λέτε: δεν κάνουμε τα πράγματα έτσι», συμβούλεψε ο καθηγητής.
  • Το περιθώριο δημιουργικών σκέψεων και κινήσεων είναι πιο μεγάλο από ό,τι φανταζόμαστε, αν αναγνωρίσουμε το πλαίσιο στο οποίο κινούμαστε και τους υπάρχοντες περιορισμούς. 
  • Τα παιδιά αναζητούν πρότυπα και ταυτίσεις, γι’ αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία ποιο είναι το παράδειγμα του γονέα και του δασκάλου.

Την ομιλία του κ. Plucker ακολούθησε συζήτηση με τους προσκεκλημένους ομιλητές. Η
Δρ Δέσποινα Χατζηγεωργίου, εγγεγραμμένη εκπαιδευτική ψυχολόγος της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου, μίλησε για το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου και τα βήματα που έχει κάνει για την εκπαίδευση των χαρισματικών παιδιών και την καλλιέργεια της δημιουργικότητας, με την υποστήριξη προγραμμάτων όπως του CTY Greece, την ενίσχυση των εκπαιδευτικών δομών με ψυχολόγους και ειδικούς παιδαγωγούς και με την εισαγωγή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στις τάξεις.

Ο  Dr. Colm O'Reilly, Διευθυντής του CTY Ireland στο Πανεπιστήµιο του ∆ουβλίνου υπογράμμισε την ανάγκη «να αφήσουμε τους μαθητές να παίρνουν περισσότερα ρίσκα» και «να σταματήσουμε να φοβόμαστε μήπως δεν πετύχουν τους στόχους τους».

Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι σε πολλές χώρες του κόσμου, «από την Ελλάδα έως την Κίνα το παράπονο των γονέων και των εκπαιδευτικών είναι το ίδιο: ότι το εκπαιδευτικό σύστημα δεν κάνει αρκετά για αυτά τα παιδιά και ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποστηρικτικές δομές», ανέφερε κλείνοντας ο JonathanPlucker.

Οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν εργαστήριο με θέμα «Η Δημιουργικότητα μέσα από τη Μαγεία των Ορίων και Περιορισμών» με τον Jonathan Plucker.  

Την εκδήλωση χαιρέτισαν η Δρ Γεωργία Τσουλφά, Διευθύντρια του Κέντρου για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά/ CTY Greece, ο Γιάννης Τσορμπατζόγλου,  COO Planning and Innovation & Vice President for Cross Divisional Programs του Κολλεγίου Ανατόλια. Τη συζήτηση συντόνισε η Δρ Χάιδω Σαμαρά, Υπεύθυνη Ακαδημαϊκών Θεμάτων του CTY Greece.